.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماهیان خاویار دریای خزر در معرض خطر انقراض هستند
معاون مرکز تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری گفت: ماهیان خاویاری دریای خزر از نوع اصیل بوده و به علت خطر انقراض تحت نظارت (فائو) است.

به گزارش شمال نیوز:احمد رحیمیان اظهار کرد: ماهی سفید، کپور، آزاد و خاویار از گونه های با ارزش در دریای خزر است که از نظر اقتصادی دارای اهمیت است.

وی افزود: ماهیان خاویاری در میلیون ها سال قبل در نیمکره شمالی گسترش داشتند که نسل آنها منقرض شد و این نوع ماهیان خاویاری فقط در دریای خزر و آبگیرهای حاشیه شمالی این دریا وجود دارد.

معاون مرکز تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری  با اشاره به اینکه عمق دریای خزر به سمت کشور ایران است، تصریح کرد:  گسترش ماهیان خاویاری در قسمت دریای خزر ایران بیشتر بوده و این ماهیان برای زاد و ولد طبیعی خود راهی  آبهای شیرین و رودخانه ها می شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری دریای خزر از نوع اصیل بوده و به علت خطر انقراض تحت نظارت (فائو) است، افزود: ماهیان خاویاری در دنیا از نوع هیبرید بوده ولی در دریای خزر این نوع ماهیان خاویاری بومی  دریای خزر است و از شهرت و برند جهانی برخوردار است.

رحیمیان  با اشاره  به وجود مراکزی در ضلع جنوبی دریای خزر برای تکثیر ماهیان خاویاری، اظهار کرد: کارشناسان پرورش ماهیان خاویاری تا زمانی که وزن بچه ماهی بین سه تا پنج گرم شود ادامه می دهند  و سپس این ماهیان را وارد رودخانه های مستعد می کنند و این ماهیان بعد از کمتر از دو ماه مسیر خود را به سمت دریا پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته میزان آب رودخانه ها بالا بود و تکثیر ماهیان به طور طبیعی انجام می شد ولی در سال های اخیر به علت آلودگی و کاهش آب رودخانه ها شیلات مازندران تکثیر ماهیان خاویاری را برعهده گرفته است.

رحیمیان عنوان کرد: تا پایان برنامه پنجم مرکز تکثیر و پرورش، مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی موظف بود یک میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری را تکثیر و راهی دریا کند که این مهم به علت  عدم صید ماهی مولد محقق نشد  و در یک دوره پرورش یک میلیون و 200 هزار لارو خاویار برای پرورش و تکثیر به استان های مجاور انتقال داده شد.

وی افزود: خوشبختانه پرورش ماهیان خاویاری در آب های داخلی نهادینه شده و استان قم در تولید ماهیان خاویاری صاحب نظر بوده و به تولید خاویار هم دست یافته است.

معاون مرکز تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری با اشاره به اینکه 64 میلیون قطعه ماهی از نوع استخوانی تا کنون در دریا رهاسازی شده است، گفت: ماهی آزاد از جمله ماهی سردابی است که برای تکثیر به رودخانه چشمه کیله تنکابن و سردآبرود چالوس مهاجرت می کند و مرکز تکثیر ماهیان آزاد باهنر در شهر کلاردشت در تکثیر این نوع ماهیان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه وسعت مفید استخر شهید رجایی ساری 90 هکتار است، افزود: ماهی سفید از 15 اسفند تا 15 اردیبهشت در 5 رودخانه استان مستقر می شوند و همکاران شیلات به تکثیر نیمه مصنوعی این نوع ماهی در محیطهای از پیش تعیین شده مرکز شهید رجایی ساری می پردازند و این ماهیان پس از دوره پرورش در وزن یک گرمی در 22 رودخانه مستعد استان رهاسازی می شوند.

رحیمیان عنوان کرد: پس از تکثیر ماهی سفید، ماهی بالغ کپور صید  و در مرکز شهید رجایی ساری نسبت به پرورش و تکثیر آنها اقدام می شود.

وی افزود: 54 تعاونی پره در استان فعالیت صیادی دارند و در هر یک از این تعاونی ها یک کارشناس  میزان صید روزانه را گزارش می دهد./ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.1 seconds.